Paralaksa tła

Krowa na pastwisku, czyli kilka słów o brandingu

Nie bądź jeleń
5 stycznia 2017
Niewielki kartonik, a może tak wiele
12 stycznia 2017
 

Co ma wspólnego krowa
z brandingiem?

Troszkę ma, bowiem dawno, dawno temu, a przynajmniej 500 lat wstecz słowo „brand” kojarzone było ze znakowaniem bydła. Służyć miało to identyfikacji danego stada z jego właścicielem. Od ponad 70 lat nazywamy takie znaki logo, a słowo „brand” czyli marka zyskało na znaczeniu. W chwili obecnej branding to coś dużo więcej niż znak graficzny – to proces kreowania, budowania rozpoznawalności i pożądanego wizerunku.

To emocje, wartości, opowieść.

 

Dobry, pozostający w świadomości konsumenta wizerunek to must have każdej marki. Słaby branding obniża jej wartość, dobry – podnosi ją, a bardzo dobry uzasadnia, dlaczego klient ma kupić właśnie ten produkt, a nie produkt konkurencyjny. Tylko konsekwencja w budowaniu wizerunku marki doprowadzi do tego, że produkt zyska wiernego konsumenta, utożsamiającego się z wartościami, które marka prezentuje.

Należy pamiętać, że branding to proces długofalowy. Jego pierwszym etapem, zwykle najważniejszym jest tworzenie, planowanie, projektowanie komunikacji całej marki – poczynając od nazwy, claimu, logotypu przez podstawowe akcydensy, aż po ulotki, prezentacje, stronę internetową. Każde kolejne działania, które stosuje się by utrwalać zaplanowany wizerunek, stają się elementami brandingu – dlatego muszą być spójne z pierwotnym zamysłem, celami, wartościami, które składają się na markę. Opakowanie, komunikacja w mediach społecznościowych czy schemat rozpatrywania reklamacji również tworzą opowieść i wpływają na odbiór brandu przez konsumentów.

Źle zaplanowana marka, mimo dużych nakładów finansowych na reklamę i promocję, już na początku swego istnienia napotka szereg problemów, które szybko zweryfikują jej byt na rynku. Może np. wywoływać kiepskie skojarzenia lub pozycjonować się nie tak niż planował to w swojej głowie właściciel. Dlatego właśnie tak ważne jest, by na etapie planowania marki znaleźć agencję reklamową czy brandingową, która nasz zamysł zrozumie i pomoże przekuć na właściwą strategię, a następnie wizerunek marki.

Branding to budowanie relacji marki z ludźmi. A od tego jakie one będą, zależą później zyski i czas istnienia marki na rynku. Oby jak najdłuższy.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
Facebook
Facebook