Zapytaj o ofertę

Marka bardzo osobista

Od zarania dziejów człowiek ma pęd do władzy i sławy, chce być autorytetem dla innych i szuka przepisu na to, jak być, kolokwialnie rzecz ujmując, pięknym, sławnym i bogatym. W tym temacie zmieniają się tylko narzędzia, którymi się posługujemy. Obecnie social media znacząco ułatwiły nam prezentację własnej osoby szerszemu gronu, a w wyszukiwarkę coraz częściej wpisywane jest pytanie: „jak zostać blogerem?”. Niektórym wydaje się, że wystarczy kilka wpisów, by własne nazwisko było doskonale kojarzone znane określonej grupie odbiorców. Tymczasem personal branding nie równa się byciu influencerem. Czy zatem warto inwestować czas w tworzenie marki osobistej? I czym ona właściwie jest?

Wiele osób chce być jak Ewa Chodakowska, Jurek Owsiak, Red Lipstick Monster lub Kamila Rowińska. Mi osobiście marzy się być Pawłem Tkaczykiem w spódnicy 😉 Przede wszystkim trzeba uświadomić sobie, że markę osobistą ma każdy z nas i codziennie ją w jakiś sposób buduje. Zainteresowani tematem pewnie kojarzą najsłynniejszy cytat personal brandingu, będący również jego zabawną, ale i trafną definicją, autorstwa szefa Amazona, Jeffa Bezos: „Marka osobista to to, co ludzie o tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju”.

Co to jest Personal Branding?

Wiele osób myli duże zasięgi w SM i bitwę o lajki z silną marką osobistą. Tymczasem podstawą jest tu zbiór wartości i cech danej osoby czyli silne fundamenty, które stają się gwarancją określonej jakości. Pod tym względem najważniejsze stają się autentyczność i wiedza czyli wartościowy content, którym potrafisz się podzielić. Czasy ciągłego udawania odeszły w niepamięć, a odbiorcy nie znoszą fałszu, dlatego tak ważna jest spójność działania z wartościami, które się głosi. To jak prezentuje się Twoja marka osobista, w kontekście zawodowym, wpływa bezpośrednio na Twoją karierę – na Twój wizerunek w oczach pracodawcy, kolegów z pracy czy też klientów, a ostatecznie na to, jak wyglądają Twoje zarobki. Potwierdza to raport “Personal Branding w Polsce”, w którym aż 67,2% badanych twierdzi, że marce osobistej można zapłacić więcej niż osobie bez marki. Właściwie przeprowadzany personal branding to wzrost zaufania oraz przyciąganie nowych odbiorców – budując wizerunek eksperta, dajemy innym poczucie bezpieczeństwa i przekonanie o rzetelnym wykonaniu powierzonego zadania, wyróżniamy się na tle konkurencji i zwiększamy rozpoznawalność.

Jak budować markę osobistą?

Jeśli interesuje Cię rozwój własnej ścieżki zawodowej albo po prostu chcesz być odpowiednio doceniony i wynagradzany, spróbuj przyjrzeć się temu, jak kształtuje się Twój profil biznesowy.
Na początku ustal, jaka jest prawdziwa wartość, którą dostarczasz odbiorcom. Warto zadać tu sobie szereg pytań:

  • Kim jestem?
  • Jaką wiedzę i doświadczenia posiadam?
  • Co robię?
  • Komu pomagam?
  • Jak pomagam?
  • Jak dostarczam wartość, którą oferuję?
  • Jakie relacje buduję?
  • Co daję?
  • Co otrzymuję w zamian?

Odpowiedzi będą stanowić podstawę dla Twojej marki, ale także bazę dla kolejnego etapu pracy czyli ustalenia kim/czym jesteś dla odbiorcy. Poznanie jego potrzeb, oczekiwań, frustracji pozwoli dostarczyć mu rzeczywistych wartości, które pomagają rozwiązywać problemy czy walczyć z wyzwaniami. Kolejny etap to przemyślenie całej komunikacji – musisz pamiętać, że komunikacją będzie wszystko, począwszy od ubioru po dobór środków językowych czy kanałów komunikacji. Wdrożenie w życie wniosków powinno być finałem naszej pracy, ale… Markę osobistą budujemy przez całe życie i nie da się spocząć na laurach. O ile jej pozycjonowanie nie powinno podlegać przekształceniom (jeśli zostało dobrze przeprowadzone), o tyle należy uważnie obserwować zmiany zachodzące w otoczeniu i odpowiednio na nie reagować.

Ekspert czyli kto?

Będzie to duże uproszczenie, ale na potrzeby naszego artykułu, skupimy się na trzech najważniejszych i widocznych online obszarach, które składają się na markę eksperta:

  • Doświadczenie i wiedza – pokaż je, niekoniecznie w formie zdjęć dyplomów ukończonych studiów i kursów (choć jeśli Twoja branża tego wymaga, to czemu nie), ale np. w postaci artykułów, poprzez aktywność na grupach facebookowych, uzupełniony profil na Linkedin (ponad połowa osób z wyższym wykształceniem używa tego medium).
  • Wygląd – czerwone oprawki okularów i żółty tshirt z logo WOŚP? Wiadomo, Jurek Owsiak. Czarna koszulka z logo Batmana? No przecież, że ten, który zarabia na życie opowiadaniem historii. Na ten aspekt masz wpływ tu i teraz. Powinien być tożsamy z tym co robisz i w jakim środowisku się obracasz.
  • Spójność – obierz styl komunikacji i trzymaj się go, a nie odmieniaj przez przypadki. Walczysz o prawa zwierząt, ale nosisz skórzaną kurtkę? Nawołujesz do minimalizmu, ale torebki zmieniasz raz w tygodniu? A może jesteś doradcą inwestycyjnym i udostępniasz posty z profilu “Szlachta nie pracuje”? Pierwsze zetknięcie z klientem i pfff… twoje marzenie o silnej marce osobistej pryska jak bańka mydlana.


Podsumowanie

Podobnie jak w przypadku marek biznesowych, nie ma tu drogi na skróty i choć spontaniczność jest w tym wypadku bardzo nęcącą opcją, to warto rzetelnie przejść przez poszczególne etapy budowania marki osobistej. Temat nie został tu w żaden sposób wyczerpany, dlatego po więcej odsyłam Was do lektury „Silne marki osobiste zmieniają świat” Agnieszki Walczak-Skałeckiej lub na bloga Barbary Stawiarz-Garcia. Warto też zapoznać się z plebiscytem BradMe CEO.

Case Study – Doktor Aparatka

Zerknijcie na stronę i SM przesympatycznej ortodontki – Doktor Aparatki, o której wkrótce będzie mówił cały zadrutowany światek. Karolina ma bardzo wielu pacjentów i wręcz nie jest w stanie przyjąć wszystkich zainteresowanych, dlatego głównym celem nie było tu pozyskanie odbiorców „gabinetowych”.

Cel
tworzenie wizerunku eksperta, co z czasem pozwoli na wprowadzenie własnych produktów pod powstałym brandem.

Działania
strategia komunikacji / key visual / copywriting / sesja zdjęciowa / strona internetowa / social media

Linki
strona internetowa / kanał na YouTube / InstagramFacebook

Tagi: personal branding
niebieska część identyfikacji teczka, wizytówka, ulotka, kolorowanka, notes zaleceń
notes na różowym tle opadające kartki
niebiesko różowe ulotki z rysowanymi obrazkami
zdjęcie ulotek na przemian strona niebieska i różowa ułożone w wachlarz
niebiesko różowe odlewy szczęki oraz 4 przestrzenne geometryczne, różowe i niebieskie figury, ustawione na białym tle
niebieski aparat ortodontyczny w serduszka, oparty o niebieskie etui na aparat ortodontyczny
różowe etui na aparat ortodontyczny, różowa szczoteczka do zębów, różowy kubek na wodę wraz z figurami geometrycznymi ułożone na różowym tle