Błędy w budowaniu wizerunku marki
Dla większości osób wizerunek jest bardzo istotnym elementem ich życia -w imię zasady „jak nas widzą tak nas piszą”. Kluczem do sukcesu więc jest zrobienie wszystkiego tak by widziano nas jak najlepiej. Bo to od nas samych zależało co o nas mówią. Zasada ta dotyczy też każdej firmy.
Wizerunek jest niczym innym jak sposobem w jakim dana firma jest postrzegana w jej najbliższym otoczeniu. To składowa opinii, oraz obioru firmy. Wydawać się może, że to element niezależny od nas. Nie jest jednak serią przypadków. Jest czymś coś na co mamy wpływ. To czy wizerunek będzie dobry, czy zły zależy od tego jak go zbudujemy.
Wiele firm ma tego świadomość i stara się budować pozytywny wizerunek jednak nie zawsze im to wychodzi?
Dlaczego?
Być może popełniają te podstawowe błędy, o których zaraz Ci opowiem.
Brak spójności wizualnej
Nie bez kozery istnieje pojęcie komunikacji wizualnej. Twoje logo i księga znaków nie jest czymś co zostało zaprojektowane i o czym można zapomnieć. Musisz je konsekwentnie wykorzystywać przy komunikacji z klientami.
Dzięki konsekwencji, z jaką marka pojawia się w sieci, w sklepach czy na różnego rodzaju wydarzeniach, odbiorcy zapamiętują najważniejsza elementy składające się na identyfikację i potrafią szybko rozpoznać markę oraz kojarzone z nią wartości. Nie popełniaj więc podstawowych błędów i nie publikuj materiałów graficznych niespójnych z tym co zostało wcześniej zaprojektowane. Może okazać się, że wyślesz do swoich odbiorców sygnały, które nie zostaną zauważone, bądź zostaną źle zinterpretowane lub odrzucone. Skoro kiedyś kupiłeś ładne buty nie noś znoszonych trampek, dokładnie tak samo jest z całym aspektem wizualnym w komunikacji.
Brak planu
Praca nad wizerunkiem wymaga strategii. Nie może być to proces pełen przypadków bo szybko stanie się serią niefortunnych zdarzeń. Wdrażanie działań marketingowych po pierwsze wymaga wiedzy na temat samych działań i sposobu ich realizacji. W budowanie wizerunku konieczna jest konsekwencja. Musimy z góry założyć jak chcemy by nas postrzegano i stopniowo do tego dążyć. Każde odstępstwo od tej przyjętej normy może mieć negatywny wpływ na wizerunek firmy. Strategia musi być uszyta na miarę. Potrzebna jest do tego wnikliwa analiza wielu aspektów by nie popełnić błędy przy jej realizacji.
Brak czasu na efekty
Budowanie wizerunku to proces długotrwały. Nie zauważymy efektów naszej pracy po tygodniu – no chyba, że popełnimy karygodny błąd. W rzeczywistości każda nasza marketingowy decyzja, komunikat wysyłany do odbiorców ma wpływ na wizerunek. Jest to proces wymagający konsekwencji i odpowiedniego rozłożenia w czasie. Bądźmy więc cierpliwi czekając na efekty działań marketingowych.
Źle dobrane kanały komunikacji
Budując swoją markę zapewne jednym z pierwszych elementów Twojej pracy było dobranie odpowiedniej grupy docelowej, do której chcesz kierować swój produkt. Jeśli zrealizowałeś ten element musisz zastanowić się poprzez jakie kanały dotrzesz do tej właśnie grupy. Pamiętając jednocześnie, że nie każdy kanał będzie trafiał do Twoich przyszłych klientów. Załóżmy, że sprzedajesz produkt skierowany do grupy wiekowej 30-50 lat, zamieszkujące głównie małe miejscowości. Reklama Twojej lokalnej firmy w Internecie może nie być tak efektywna jak w regionalnej prasie.
Przekonanie, że o marketingu wiem już wszystko
Marketing to złożona dziedzina. Jak każda inna wymaga sporego przygotowania merytorycznego by dobrze realizować jej założenia.Wymagają one wsparcia i pomocy ze strony grafików, copywriterów i wielu innych specjalistów. Rzadko kiedy jedna osoba posiada szereg umiejętności pozwalający na rzetelną realizacje działań marketingowych. Dlatego też błędne jest przekonanie, że znajomość własnej firmy oraz podstawowej wiedzy z zakresu marketingu pozwoli na zbudowanie dobrego wizerunku. Jednak współpraca ze specjalistą, dla którego ta dziedzina jest dniem powszednim jest jak najbardziej uzasadnioną i słuszną koncepcją.
Pamiętaj, że wizerunek tak samo trudno się odbudowuje jak i buduje. Każda negatywna wzmianka o naszej firmie może rozsiewać się szybciej niż ta miła i pozytywna. Konieczna jest wtedy by zareagować szybko i uchronić firmę od utraty dobrego imienia.
Dbaj więc o pozytywny wizerunek swojej firmy unikając powyższych błędów, zapewne łatwiej go stracić niżeli zbudować.