Jak pracować zdalnie, wirtualnie i w kryzysie?
W sytuacji obecnej, kiedy na pierwszym miejscu stawiamy zdrowie, a czasem i życie, swoje oraz innych, wielu przedsiębiorców i pracowników stanęło pod przysłowiową ścianą i, z przerażeniem w oczach, zastanawiają się, jak sobie poradzić, jak się zorganizować zawodowo.
Jedną z najlepszych odpowiedzi będzie praca zdalna, która oczywiście nie zawsze jest możliwa i bywa prawdziwym wyzwaniem dla firm. Jak ją wprowadzić w swoim przedsiębiorstwie? Na co zwrócić uwagę? Z jakich narzędzi korzystać? Podpowiadamy w oparciu o własne doświadczenia.
Praca zdalna w branży reklamowej to nic nowego. Taka forma współpracy z programistami, grafikami, copywriterami, specjalistami od social mediów ma się doskonale już od paru lat. Co jednak w przypadku, gdy w firmie w ogóle ten model pracy nie był stosowany?
Do dzieła!
Przede wszystkim nie załamuj rąk i nie mów, że u Ciebie się nie da w ogóle. Oczywiście, wirtualnie nikogo nie poczęstujesz daniem dnia, nie przeprowadzisz koloryzacji włosów i nie wykonasz masażu. Bez paniki – usiądź i w pierwszej kolejności zastanów się, z jakimi problemami (pod kątem swojej branży) stykają się odbiorcy, jakie mogą mieć teraz oczekiwania? Może pomyślisz o tym, by omówić online dla swoich klientów dokładną pielęgnację włosów? Być może pomyślisz o tym, żeby stronę swojego salonu fryzjerskiego wzbogacić o sklep, w którym będziesz sprzedawał produkty pielęgnacyjne? A może zaoferujesz innym, początkującym fryzjerom, szkolenia online? Zastanów się, jak mógłbyś choć część swoich działań przenieść do świata online.
Zorganizuj się
Praca zdalna to także wyzwanie pod kątem jej organizacji. W domu mamy mnóstwo rozpraszaczy, które tylko czyhają na chwilę naszej nieuwagi (a raczej uwagi ;). Zlew pełen naczyń, niedokończony serial, pies, który po raz 20-sty tego dnia chce na spacer. A jeśli jesteś przy tym pełnoetatowym rodzicem…, wiedz, że łatwo nie będzie – ale da się! Samodzielnie musisz ocenić sytuację, spojrzeć krytycznie na swoją osobę, moce przerobowe i pamiętać, że czas nie jest z gumy.
Z drugiej strony, praca w domu często jest dużo bardziej wydajna. Mobilizujemy się, by szybciej dopiąć zadanie, nie przedłużamy spotkań i więcej z nich wyciągamy. Na pewno kluczem do sukcesu będzie tu dyscyplina. Na początku musisz ustalić listę zadań i czas, kiedy będziesz dostępny dla pracodawcy/klientów, wypracować określone nawyki. Warto także monitorować czas pewnych zadań, po to by wiedzieć, ile mniej więcej będziesz go potrzebować, gdy zadanie będzie się powtarzać.
Dużo możliwości
Narzędzi, które ułatwią Ci pracę zdalną znajdziesz ogrom i jeszcze trochę 🙂 Warto się zapoznać z możliwościami, które dają nowoczesne technologie i wybrać te, które będą dla Ciebie najbardziej odpowiednie. Być może narzędzia zaproponuje sam pracodawca – mimo wszystko możesz sprawdzić inne opcje i przedstawić swoje propozycje. To dodatkowo podkreśli Twoje zaangażowanie w tym niełatwym czasie.
A OTO NASZA, SUBIEKTYWNA LISTA NARZĘDZI DO PRACY ZDALNEJ:
NARZĘDZIA DO KOMUNIKACJI
Skype / Messenger / Whatsapp
Chyba najbardziej znane aplikacje – każdy z nas korzysta przynajmniej z jednej z nich. Zdecyduj, która będzie dla Ciebie bardziej odpowiednia.
Slack
Narzędzie do komunikacji grupowej, które jest darmowe. Slack ogranicza komunikację mailową, może zostać zintegrowane z innymi narzędziami np. z Trello, daje możliwość tworzenia grup, kanałów i wiele więcej.
Zoom
Zoom to kolejny program do spotkań online i webinarów, który daje możliwość widoku z nawet 100 kamer. Użytkownicy chwalą aplikację za jakość dźwięku i obrazu.
Google Meet
Jeśli ktoś w dużej mierze korzysta z narzędzi Googla (np. kalendarz, poczta, dysk), będzie wygodnie korzystać z aplikacji kompatybilnej z nimi Hangouts Meet: automatyczne zapisywanie terminów, bezpośredni wgląd w kalendarz podczas spotkań online itp.
NARZĘDZIA DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
Trello
Jak mówią twórcy Trello, aplikacja umożliwia dzielenie się „wszystkim” ze „wszystkimi”. Nieważne czy pracujesz sam, czy w zespole, narzędzie daje możliwość rozpisywanie zadań na mniejsze, tworzenie tablic, list, notatek, dodawanie komentarzy. W naszej agencji korzystamy właśnie z Trello i uważamy, że to naprawdę proste narzędzie do zarządzania zadaniami.
Asana
Aplikacja umożliwia podział projektów na poszczególne zadania, przyporządkowanie ich konkretnym osobom, określenie terminów i monitorowanie postępów. Wielką miłością do Asany pała znana szerokiemu gronu Pani Swojego Czasu – więc szerzej na temat tego narzędzia możecie poczytać tutaj:
DODATKOWE NARZĘDZIA
Dysk Google
Bardzo wszechstronne narzędzie, które umożliwia współdzielenie dokumentów, tworzenie prezentacji, tabelek, przechowywanie projektów, inspiracji itd. Google dysk to wszystkie pliki pod ręką, gdziekolwiek jesteś.
Clockify
Clockify to nie tylko oprogramowanie do śledzenia czasu, ale także aplikacja do śledzenia obecności i zarządzania czasem. Jest to świetne rozwiązanie do zarządzania listą płac i pracownikami. Narzędzie najlepiej sprawdzi się w przypadku zespołów, niezależnie od ich wielkości. Clockify oferuje liczne funkcje, które pomogą w organizacji pracy, projektów i zespołu.
TWOJE MIEJSCE W SIECI
Bez względu na to, jak duży jest Twój biznes i czy uda Ci się przenieść część swoich działań zawodowych do świata wirtualnego, musisz mieć swoje miejsce w sieci – pamiętaj, nie zawsze to będzie własna strona internetowa, czasem wystarczy fanpage na FB lub dobrze skonfigurowana wizytówka Google. Daj swojej marce szansę na to, by zauważył ją ktoś więcej!
Zachęcamy Cię do dalszych poszukiwań i wypracowania własnej ścieżki (a potem podziel się z nami, co sprawdziło się u Ciebie).